האם להתחסן נגד נגיף הפפילומה בכיתה ח' באולפנות?

זוגיות ומשפחה | משיבת נפש

שלום לך ותודה על שאלתך, שאלה שמעידה על אכפתיות וחשיבה על החלטותיך בחיים. אכן, כדאי מאוד להחליט על צעדינו מתוך חשיבה רצינית ובחינת העובדות, ולברר מה עמדת ההלכה בכל נושא שיש לו גם נגיעה הלכתית. 

א. ההלכה מצווה אותנו לשמור על בריאותנו, ולכן נכון לעשות כל תהליך רפואי שיוביל לתועלת הגוף וישמור עלינו ממחלות. מסיבה זו מקובל להתחסן בגיל צעיר כנגד מחלות העלולות לגרום לנזק בהמשך החיים. להתחסנות יש משמעות בפן האישי אך גם בפן הציבורי – ככל שיותר אנשים מתחסנים כך יורדת שכיחות המחלה באוכלוסיה כולה, בצורה שמגנה גם על מי שאינו יכול להתחסן מסיבות רפואיות.

ב. איך קובעים מה מועיל ומה חשוב? בנושאים רפואיים ההלכה העניקה נאמנות לרופאים. רוב מניין ובניין של העולם הרפואי תומך בהתחסנות נגד נגיף הפפילומה, כדי למנוע ממך לחלות בסרטן חלילה וכן כדי שאחרים לא יידבקו ויחלו. 

ג. ומה לגבי תופעות הלוואי של החיסון? גם בעניין זה ההלכה נקבעת לפי הדעה הרפואית המקובלת. מחקרים בנושא הראו כי תופעות הלוואי הן לא מסוכנות (כמו עליית חום ורגישות באזור ההזרקה בדומה לחיסונים אחרים). במקרים נדירים יכולה להתפתח אלרגיה למרכיבי החיסון ולכן הוא תמיד ניתן בהשגחה. לפיכך אין איסור בקבלת החיסון בהיותו בטוח לשימוש.

ד. נגיף הפפילומה מועבר בעיקר דרך מגע באזורים מוצנעים, אך במקרים נדירים תיתכן העברה באמצעים אחרים שעדיין אינם נהירים לעולם המדעי די הצורך. לפיכך, האמירה שהוא פוגע רק במי שחיה חיים מופקרים או נמצאת ביחסים אסורים עם גברים היא, בפשטות, לא נכונה. 

בנוסף, ישנם אנשים שעוברים שלבים בחיים בהם הם פחות מקפידים הלכתית ואחר כך מחליטים לתקן, ומקימים בתים נאמנים בישראל; יש מקרים רבים של זוגיות שנייה; ויש לצערנו מצבים שבהם נכפה על נשים או גברים מגע אינטימי לא רצוי. בכל אחד מהתסריטים הללו, כל אחד ואחת עלולים להיות חשופים להדבקה בנגיף הפפילומה מבלי שעברו על איסור כלשהו. לכן, הבחירה להתחסן לא קשורה לחוסר הקפדה על הלכה, כי אם להיפך.

ה. חשוב שרבנים ורבניות ישיבו על שאלות בתחום המומחיות שלהם, שהוא ההלכה, ויזהרו מעיסוק בתחומים שאינם תחום המומחיות שלהם.  

לסיכום: לפי ההלכה יש להתחסן נגד פפילומה בכיתה ח' בבתי הספר, באולפנות וכן בישיבות. 

כמובן, בגילך ההחלטה הזו נתונה להורייך. אם יש פער בין החלטתם לבין דעתך, כדאי שתשוחחו ביניכם כדי שיבינו את עמדתך ותוכלי את להבין את עמדתם. אפשר לקרוא ביחד מקורות מידע אמינים או ללכת יחד לרופאה כדי להתייעץ ולשמוע. 

בתגובות נפנה אותך לערוצי מידע אמינים שיוכלו לעזור לך להבין את התמונה המלאה. 

אנחנו מאחלות לך מכל הלב המשך צמיחה בריאה ושמחה, ואת מוזמנת להוסיף ולפנות אלינו בכל עניין.

שבת שלום

משיבת נפש

לאירועים נוספים

כִּי עַל־פִּי  הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה | איך התורה נכתבת?

05.03.2024

כנס משיבת נפש

05.03.2024

הצעת השפופרת כפתרון עבור אי-פריון הלכתי- הרבנית חנה אדלר לזרוביץ

09.09.2021

חזרה לכל האירועים - זוגיות ומשפחה | משיבת נפש