´הַדְלִיקוּ אוֹר בַּרְחוֹבוֹת´ – (הרב דני סגל)

חנוכה

שיתוף המאמר -

(הרב דני סגל)

תנו רבנן: נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ (שבת כא: )

אין לך דבר שאין לו מקום..

לכל חג, ולכל זמן יש גם את המקום שלו.

בפסח אנחנו סביב שולחן גדול, והכול קורה שם. בשבועות אנחנו בבית הכנסת, בלילה ארוך של תיקון.

בסוכות, מחוץ לבית , בחצר – בבית של ארעי..

המקום של חנוכה זה הפתח.

האמת היא שבתור עם – זה מקום מאוד משמעותי בשבילנו.

הכול קרה לנו כאן בפתח הבית, זה המקום שממנו נולדנו , כשיצאנו ממצרים בין משקוף ושני מזוזות שסימלו את יציאתנו משעבוד פיסי ורוחני אל חרות עולם.

לשם לקחנו כל פעם מחדש עבד 'שהתבלבל', שרצה להשאר בעבדות –

ה וְאִם-אָמֹר יֹאמַר, הָעֶבֶד, אָהַבְתִּי אֶת-אֲדֹנִי, אֶת-אִשְׁתִּי וְאֶת-בָּנָי; לֹא אֵצֵא, חָפְשִׁי. ו וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו, אֶל-הָאֱלֹהִים, וְהִגִּישׁוֹ אֶל-הַדֶּלֶת, אוֹ אֶל-הַמְּזוּזָה;

רצינו להראות לו את העולם בחוץ, להזכיר לו שדלת נועדה לצאת בה אל אותו עולם.

כל פסח אנחנו פותחים וסוגרים – את הדלת הזאת, וכך גם כל ההיסטוריה שלנו – לפעמים היא פתוחה יותר בציפייה לאליהו הנביא שייכנס, ולעיתים סגורה מחשש של הגוים אשר לא ידעך.

בכניסה וביציאה ממנה, אנחנו מזכירים לעצמנו בנשיקה ש ' ה' א-לוהינו ה' אחד..'

אותו הפתח הקבוע, מקבל מבט חדש בחג החנוכה.

נר חנוכה מצוה להניחו בפתח הסמוך לרשות הרבים,

שתהא מזוזה בימין, ונר חנוכה בשמאל (מסכת סופרים)

הפתח בחנוכה, מוקף במצוות – מזוזה בימין וחנוכיה בשמאל.

אבל הכיוונים האלה, זה רק כשאדם נכנס פנימה. בחנוכה , לפעמים זה מתהפך.

בכיוון יציאה.. – 'הדליקו אור ברחובות'

אם כל השנה המוקד זה הבית, ובסוכות אנחנו מוכנים להעתיק את הבית אל החצר.

בחנוכה – למשך שמונה ימים בשנה, הרחוב זה הבית שלנו.

יש מצווה להאיר את המרחב הציבורי, להבין שמצווה היא משמעותית רק אם היא נוגעת באנשים נוספים, ממילא החנוכיה הופכת להיות המזוזה של העולם.

ואם הבית החדש הוא הרחוב, ומזוזה צריכה להיות מימין בכניסה לבית, אז כשאנחנו עם הפנים לעולם היא באמת מימין.

מה כתוב במזוזה החדשה ?

אם כל שנה במזוזה שאנחנו מנשקים את בניית הבית, את 'ושננתם לבניך' , ואת 'בשבתך בביתך..'

בחנוכיה, המזוזה שלנו לשמונה ימים אלו – אנחנו מנשקים את פרסום הנס.

את 'הדליקו אור ברחובות ושיר זמרו בעיר..' , את זה שאין אפשרות לקיים מצוות לבד, ואם לילה ואף אחד לא ייהנה מהחנוכיה שלך, אז אין טעם לברך.

כל כך הרבה חגים הם שלנו, של הבית הפרטי הקטן, החג הזה הוא של החברה, של הקהילה.

לא סתם אימצה התנועה הציונית את חנוכה, לא רק בשל הגבורה שבו, אלא גם מתוך חוש פנימי שאמר, אנחנו הולכים להיות שוב עם, זה לא חג של בתים, זה חג של ציבור.

אז חשוב, לא לשכוח לנשק את החנוכיה, לפני שיוצאים.

בכיוון כניסה – 'מזמור שיר חנוכת הבית'

לא רק החוץ. בחסידות חנוכה זה החג של הבית. ממש פנימה

"אם אני חי בבית, ואף אחד איננו יודע מה מיוחד בי, זה לא בית, זה מלון. במלון אני רק מספר. בביתי, יש לי המקום המיוחד שלי…." בית אמיתי נותן לכל אחד את המקום להיות האור האמיתי והמיוחד שלו.

"מה זה בית אמיתי? בית אמיתי לא מחמם אותי רק כשאני נמצא בו. בית אמיתי הוא בית שמחמם אותי גם כשאני רחוק ממנו." (לב השמים, שיחות וסיפורים מפי ר' שלמה קרליבך ז"ל, חנוכה)

בניה של הבית האישי שלנו, גילוי האור הגנוז שנמצא בכל אחד, האורות הגנוזים שבתוך הבית.

חנוכה זאת ההזמנות להאיר את הבית פנימה, שיוכל גם להאיר החוצה.

הגמרא במסכת שבת, מתלבטת בין נר חנוכה , לנר ביתו.. – אדם שהמשאבים שלו מוגבלים, במה ישקיע קודם, נר שבת, שהוא כולו מכוון לבית פנימה, או נר חנוכה של פירסום הנס.

נר שבת ! תאמר הגמרא, משום שלום בית. ראשית צריך הבית להיות שלם, אח"כ נצא להדליק אורות ברחוב .

אולי החיבור בין הציונות, לחנוכה, לא היה רק הגבורה, אלא בעיקר סיפור של עם שאלפיים שנה מחפש בית, ממילא מכל החגים, החיבור אליו היה הטבעי ביותר.

'על הנסים' – מבט מבחוץ פנימה

ובאמת, לא רק העולם מרוויח מהיציאה הזאת שלנו החוצה, גם הבית.

לא הכול אנחנו רואים כשאנחנו כאן בפנים,

לפעמים חשוב שנצא קצת החוצה.

"מֵרָחוֹק כָּל דָּבָר נִרְאֶה נֵס
אֲבָל מִקָּרוֹב גַם נֵס לֹא נִרְאֶה כָּךְ.
אֲפִילוּ מִי שֶעָבַר בְּיַם-סוּף בִּבְקִיעַת הַיָּם
רָאָה רַק אֶת הַגַּב הַמֵּזִיעַ
שֶל ההוֹלֵך לְפָנָיו.."

('ניסים' יהודה עמיחי)

לפעמים אנחנו, יותר מדי קרובים לכל הנסים שלנו. צריכים לצאת קצת החוצה.

הנרות של חנוכה, מזכירים נס גדול מפעם, אבל מנסים גם לומר לנו שהוא היה (ועדיין קיים) פה.

אולי זאת כל המטרה – הם לא שם בשביל עצמם, הם שם כדי להאיר לנו דברים אחרים.

הם לא הסיפור, הם סה"כ באו להראות לנו מה יש כאן כל הזמן.

ממילא – אין לנו רשות להשתמש בהם , אלא לראותם בלבד.

* *

אנחנו לא יוצאים אל הרחוב לגור שם באורח קבע, אנחנו נהיה שם, נכיר בחשיבות וגם נחזור הביתה.

נשוב מ'על הנסים' ששזורה בתוך תפילת 'מודים', ל 'נסיך שבכל יום עמנו' שאנחנו אומרים יום יום באותה תפילה.

הרחוב, יאיר לנו מחדש את הבית, בשאיפה לזכור גם כשנחזור הביתה, שגם ברחובות צריך שיהיה אור.

חנוכה שמח

לקריאה נוספת -

הדלקת נרות חנוכה ע"י נשים

02.03.2019

איך מתמודדים עם ההתיוונות? – (הרב ד"ר גבריאל חזות)

26.07.2018

אור החנוכה – (הרב יוני רוזנצוויג)

26.07.2018

חזרה לכל המאמרים בנושא חנוכה

שיתוף המאמר -