(בית הלל)
תרבות המדיה והטלוויזיה הפכה לאחד ממעצבי הזהות המשמעותיים ביותר בחברה של המאה ה-21. מרבית האנשים ובפרט בני הנוער מבלים שעות מול הטלוויזיה והאינטרנט וסופגים את המסרים של כלי התקשורת השונים, השכם והערב.
תרבות זו מביאה ברכה עם חשיפה לתחומים רבים, העשרת הידיעות, חידוד הרגישות המוסרית והרחבת עולם החוויות של הצופה. עם זאת, יש בתרבות זו גם סכנה של רדידות מסרים, העדפת רייטינג על פני איכות, תכנים מזיקים של אלימות, מין ועוד. באופן בסיסי, איננו נגד צריכת תרבות זו, תוך כדי שימת גבולות מוסריים והלכתיים.
עם זאת, את מרכז הרייטינג תפסו בשנים האחרונות תוכניות הריאליטי, המסיבות נזק כבד לחברה ובעיקר לבני הנוער וביניהן בולטות לשמצה תוכניות כגון האח הגדול, הישרדות ועוד. תוכניות הריאליטי כוללות בין השאר – תחרויות הכרוכות באתגרים פיזיים, אוכל, חברה, שירה ועוד. הן מכונות כך מכיוון שהן אמורות להציג את המציאות, ללא תסריטים וללא עריכות, במצבים המורכבים אליהם מתגלגלות התוכניות. לא נוכל להתייחס באופן ספציפי לכל סוגי תוכניות הריאליטי. לא ניתן לכלול את כולן בנשימה אחת ובחלקן יש גם אלמנטים חיוביים. ברם, עיקר הביקורת מופנית לתוכניות המבוססות על ערכים שליליים, כגון: תחרויות בהן אהדת הקהל אמורה להינתן למתמודדים תמורת תככנות ויריבות וכפי שיפורט להלן.
תוכניות מסוג זה נותנות פעמים רבות לגיטימציה לחולשות מוסריות ולפורקן יצרים בלתי מרוסן. תוכניות אלו מעצימות פגמים וסטיות אשר שוברים את הגבולות והנורמות שמציבה החברה. כאשר אחוזים גבוהים בחברה צורכים באופן קבוע את המסרים של תוכניות אלו, הדבר עשוי לשבש את הסדר החברתי בשל רמיסת ערכים מוסריים והלכתיים רבים ועל כך רצינו להאיר בנייר עמדה זה.
א. צניעות, פרטיות ואינטימיות
אחד הערכים המרכזיים ביהדות הינו ערך הצניעות. ערך הצניעות נוגע בקוד לבוש, קוד התנהגות, החצנת תכונות ועוד. מטרת הצניעות הינה לחנכנו למצוא באחר גם את עולמו הפנימי ולא ללכת שבי רק אחר החיצוניות. תוכניות אשר בהגדרתן מנטרלות כל ערך של פרטיות וצניעות, כגון: האח הגדול, פוגעות אנושות ביכולת לחנך לערכי הצניעות. הנוער צורך בקביעות תרבות רדודה בה הדבר החשוב והעיקרי הוא הפרסום העצמי אשר בעבורו לגיטימי לעשות הכל בראש חוצות, כולל דברים בזויים ומשפילים החורגים מהנורמות המקובלות. עידוד המציצנות וחדירת המצלמה לסיטואציות שאמורות להיות אינטימיות, גורמת להשפלת האדם ומנוגדת לתפיסת הצניעות של היהדות אשר באה לשמור על כבודו של האדם ופרטיותו. מנגנון הבושה אשר אמור לסייע לאדם לשמור על כבודו, מנוטרל לחלוטין ע"י מפיקי תוכניות אלו.
יתרה מכך, אחד הערכים בהלכות נזיקין ביהדות הינו "היזק ראייה". כאשר חודרים למרחב האינטימי של אדם ע"י צפייה והסתכלות, יש בכך משום גרימת נזק. ברגע שקהל הצופים בבית משתתף בניצול הציני של המתחרים ע"י רשתות הטלוויזיה, הוא שותף בגרימת היזק ראייה למשתתפים, מאחר והוא מחזק את הרייטינג של התוכנית וממילא את המשך קיומה.
ב. מיניות והחפצת נשים
היהדות מייחסת חשיבות רבה וקדושה לקשר בין איש לאשה. תוכניות ריאליטי רבות עוסקות ב"אהבה" ומורידות אותה למקום השפל ביותר. תוכניות העוסקות בהיכרויות על בסיס התאמה חיצונית בלבד, תוכניות המלוות באמירות מיניות בוטות, הטרדות מיניות והתנהגות מפוקפקת מבחינה מוסרית בין המינים, כל אלו פוגמים במושג העמוק של אהבת אמת. חלק ניכר מתוכניות אלו עוסק בפועל בהחפצת נשים [=הפיכת נשים לאובייקט מיני] תחת מסווה של אהבה. שיח מחפיץ מסוג זה עשוי לחלחל גם לחברה ולפגוע במעמד האשה ובכבודה.
ג. תרבות השיח והדיבור
אחד הערכים המרכזיים ביהדות הינו ערך הדיבור. היהדות עוסקת רבות בנקיות הדיבור ובשמירת הלשון. האדם נבדל מן הבהמה ביכולתו לשלוט על דיבורו. חלקן של תוכניות הריאליטי מאפשר ומעודד את הדיבור הנמוך והגס ביותר לעיני המצלמה, תוך ניצול נקודות החולשה והקושי של המתמודדים בתחרות. בחלקן של תוכניות אלו, לא ניתן למצוא ולו פרק אחד ללא קללות וגסויות. קשה למצוא בתוכניות אלו דוגמאות חיוביות של שיח אמיתי ותרבות דיבור ראויה, במובן של ניהול דיון מהותי, הקשבה והאזנה. חשיפה ממושכת לשפה זולה ושיח רדוד, משחיתה את עדינותו של האדם ומסיבה נזק מוסרי ורוחני לחברה ובפרט לבני הנוער.
ד. רעות והגינות
בחלקן של תוכניות הריאליטי, יש תחרות ישירה בין המתמודדים הנדרשים לרמות זה את זה ולהצליח על חשבון כשלון חבריהם. מפיקי התוכנית עושים רבות כדי שהצופים יראו "יותר דם" במאבקים בין המתמודדים ובכך ימשכו יותר רייטינג. מבחינת מוסרית, אין זה שונה מתרבות הקולוסאומים בימים עברו, בהם הקהל נהנה מצפייה בקרבות עקובים מדם. אכן, ישנן תוכניות ריאליטי בהן מתגלים פרגון רב וערכי חברות וכאמור לא באנו להכליל את כולן בכפיפה אחת.
ה. חמדנות וחומרניות
תוכניות רבות פועלות סביב פרס כספי יוקרתי בו יזכה המנצח. המתמודדים אינם מתביישים בכך שהם משתתפים בתוכנית שכל מטרתה לזכות בסכום כסף גדול. הם משקיעים זמן רב ומאמצים רבים, מתמודדים במשימות בלתי אפשריות ופעמים רבות הם מוכנים לדרוס את היריב וכל זה רק בשביל הכסף. חדירה מתמשכת של תרבות זאת לתודעה מזיקה לחברה כולה.
ו. אמת ממוסחרת
האמת הינה ערך עליון בחברה הכללית וביהדות בפרט. עיקרה של מצוות התשובה מבוסס על הכרה באמת – הוידוי. באופן הפוך לחלוטין, משמש הוידוי בתוכניות הריאליטי לכל דבר חוץ מן האמת. הוידויים מתוזמנים וממוסחרים. מפיקי התוכנית מנצלים את הוידוי שאמור להיות מושג אינטימי ואמיתי לצרכי הבידור והרייטינג. העדויות של המתמודדים על תחושותיהם ומצבם הרגשי בעת המשימה, שיחות הנפש איתם וחשיפת החרטות לעין המצלמה, כולם ממוסחרים וחסרים שמץ של אמת.
ז. פגיעה בערכי בסיס ביהדות
חלק מתוכניות הריאליטי פוגעות באופן ישיר בערכים בסיסים של היהדות. צפייה בתוכניות בהן המתמודדים נאלצים לאכול שרצים כחלק ממשימות התחרות, או לחילופין בתחרויות בהן המתמודדים מבשלים אוכל שאינו כשר, יש בה משום מתן לגיטימציה למעשים אלו וסיוע לדבר עבירה. יהודים במשך אלפי שנים מסרו נפשם לאכילת אוכל כשר. איננו נאיביים ובודאי שיש אלמנטים רבים בתוכניות רבות שאינם עולים בקנה אחד עם היהדות, ברם במקרה של תוכניות הריאליטי, כל צופה הינו שותף פעיל לקידום תוכניות אלו בשל התרומה לאחוזי הצפייה ובהנאה מתחרות אשר בבסיסה עומד דבר הפוגע בערך יסוד של היהדות. בדבר זה יש כאמור פגם מוסרי וערכי.
ח. סיכום
תוכניות הריאליטי שוחקות את התמימות ומחנכות אותנו לעולם של ציניות אכזרית. הקו הרדוד שנוקטות תוכניות הריאליטי ואסטרטגיית השיווק האגרסיבית, מחדירים למרכז סדר היום הציבורי באופן מתמיד, ערכים בלתי מוסריים ובלתי חינוכיים. כאשר כל ליהוג ריקני בבית "האח הגדול" הופך לאייטם תקשורתי וכל הדחה ב"דה וויס" הופכת למוקד סוער בשיח השבועי לא פחות מאשר האירועים בכנסת ישראל, במערכת החינוך או בגבול הצפון, השיח החברתי יורד למקום רדוד ונבוב. הצדדים השטותיים שבז'אנר הריאליטי, באים הם על חשבון עומק וערכים.
על קהל הצופים להיות ערים להיבטים הערכיים-חינוכיים שהועלו במאמר. יש לשוחח על כך עם בני הנוער אשר צפייה בתוכניות מעין אלו אשר עשויות להשחית את נפשם ועולם הערכים שלהם. יש לתת להם את ההדרכה והכלים הנכונים להתמודד מול השפעות אלו, להבין את השלילה שבתוכניות הריאליטי ולהכווין אותם לצריכת תרבות חיובית יותר, בטלוויזיה, בקולנוע ובאינטרנט.