צניעות במסלולים עם בריכות מים

חברה וקהילה

שיתוף המאמר -

השאלה 

ההורים שלי מזמינים אותנו ואת שאר הילדים לטיולים שונים בארץ יחד עם כל הנכדים. מדי פעם מטיילים במסלולים עם בריכות מים, ובדרך הטבע הלבוש בבריכות אלו מאוד לא צנוע. כשהייתי לבד הייתי יושב רחוק. כיום יש לנו בת 8 ובן 7, אז אמרתי להורי שמבחינתי זה כמעט כמו בריכה מעורבת, הם טענו שמסלולים ללא מים הם משעממים לשאר הנכדים. והם פוגשים הרבה חרדים במסלולים האלה.
אני יודע שאפשר לגבב קולות, שבתחילת המסלול לא תמיד יודעים על חוסר הצניעות, והטיול הוא צורך נפשי , והילדים שלנו פחות מגיל 9, וגם ברחוב הביגוד לא צנוע… אבל לדעתי קשה להקל. אז מה עושים? ואולי נחת להורים הוא שיקול להקל.
סעיף נוסף הוא איפה הגבול של מה אסור בהחלטיות, האם שיט בקיאקים הוא כמו הליכה ברחוב כי לא נמצאים באותה בריכה, ואולי גם ברחוב צריך להשתדל לא ללכת ברחוב לא צנוע רק למטרות של טיול , בפרט שאפשר לטייל במקומות אחרים.
במוסגר, אני אישית לא בקי במסלולי טיולים, אז אני לא יודע להציע מסלולים גם נחמדים וגם צנועים.

התשובה

השלום והברכה,
שאלתך היא אחד הדוגמאות המובהקות לסתירה בין ערכים, שהיא פרי תוצר של החיים הריאליים עלי אדמות בה אנו מנסים לאזן בין ערכים שונים שלפעמים באים בסתירה האחד לשני. במקרה זה, ערכי כיבוד ההורים [הרוצים להוציא את הילדים והנכדים לטיול] בתוספת ערך הטיול בארץ [שהוא גם מילוי זמן בתוכן ראוי בזמן חופשה וגם מגביר את תחושת אהבת הארץ] לבין ערך איסור הסתכלות על מראות לא צנועות [ראה לדוג' משנ"ב ע"ה/ז' לפרטים], יחד עם איסור רחצה במקום בה יש רחצה מעורבת [ראה אגרות משה אה"ע נ"ו].

לעצם השאלה, מכיון שעיקר המטרה היא לצאת לטיול, כאשר במסלול ישנו גם מקומות רחצה [בניגוד להליכה לחוף הים או בריכה, בה המטרה היחידה היא רחצה], הרי:

  1. לאו דווקא מי שנמצא יתלבש שלא בצניעות [שהרי יש מסלול מעבר למים,] מה גם שהמציאות מוכיחה שהרבה אנשים נכנסים למים במקומות אלו מכוסים בצניעות מינמלית [בניגוד לחוף הים/בריכה] ואזי אין איסור להיות בהם [אגרות משה אה"ע ס"ט] בייחוד אם אין דרך לעקוף את המקום [בבא בתרא נ"ז עמוד ב', אגרות משה, שם נ"ו].
  2. גם אם יהיו אנשים שלא לבושים בצניעות, אפשר להתרחק טיפה, ולמצוא מקום בה אין הרבה אנשים, או אנשים לבושים ושם להיכנס למים, דבר שאינו מתאפשר בבריכה בד"כ.
  3. במקרה שבה אין ברירה, ויש מים שהילדים בגיל מתחת לבר/בת מצווה רוצים להיכנס בה, ואין מקום אחר, צריך לנסות שאשתך תיכנס איתם למקום ואתה תלווה אותם במסלול אך דווקא במים לא תיכנס.
  4. אם אין ברירה, וכדי להשגיח עליהם במים,  אתה חייב להיכנס למקום, תוכל להיכנס אך בתנאי שאתה מוריד משקפיים/מטה את המבט כדי לא להסתכל על מראות אסורים [משנ"ב ע"ה/ז, ב"ח ע"ה ד"ה "טפח",] רק להשגיח על הילדים ובמקרה זה, אם אתה לא מביט בכוונה על מראות לא צנועות אלא אתה רואה בחטף ולא מתכוון, אין בכך איסור  [בית יוסף או"ח ע"ה סוף ד"ה "טפח", משנ"ב שם ז].

הרב יהושע גרינשטיין

רבני בית הלל

לקריאה נוספת -

קבלת מצוות בגיור

03.06.2024

יחס חז"ל לגיורה של רות

02.06.2024

זהות יהודית וגיור מול אתגרי השעה

26.05.2024

חזרה לכל המאמרים בנושא חברה וקהילה

שיתוף המאמר -