הרב אילן ליברמן | יהדות ופסיכולוגיה

פסח

שיתוף המאמר -

Posted by ‎בית הלל | beit hillel‎ on Wednesday, March 18, 2020

דף מקורות לשיעור על פסיכולוגיה ויהדות

  1. 'מבוא גדול יש להפסיכולוגיה הפרטית, וכן הכללית הלאומית והאנושית, עם דרכי ההסברה של אורחות התורה והעבודה. בייחוד אנו צריכים להיכנס במעמקי חכמת הנפש, כדי להסביר את תוכנם של המחשבות הפועלות עלינו, לרגלי המעשים והדיבורים, שעל ידם אנו נכנסים להבנת כוונת המצוות והתפילה, וגודל ערכם על חינוכנו המוסרי ותיקון העולם בכללו'

[הראי"ה, 'שמונה קבצים', א, כח]

  1. 'הקבלה ניצחה [=את הפילוסופיה] מפני שהייתה לה תשובה על השאלות שנשאלו על-ידי בני הדור [=של גירוש ספרד]… היא ניצחה מפני שהציעה פירוש למעמדה של כנסת ישראל, שאין כמותו לעומק ולרוחב היריעה. היא נתנה תשובה כוללת למשמעותן של גלות וגאולה, תשובה שקשרה את מעמדה ההיסטורי של כנסת ישראל במערכת ההוויה כולה'     [פרופ' גרשם שלום]
  2. 'מִפְּנֵי שֶׁאֵין אָדָם בְּטִבְעוֹ בִּתְחִילַּת עִנְיָנוֹ בַּעַל מַעֲלָה, וְלֹא בַּעַל חִסָּרוֹן… וְאֶפְשָׁר.. וְתִהְיֶה נַפְשׁוֹ חוֹלָה – רָאוּי שֶׁיֵלְכוּ בִּרְפוּאָתוֹ כְּדֶּרֶךְ רְפוּאוֹת הַגּוּפוֹת בְּשָׁוֶה: כְּשֵׁם שֶׁהַגּוּף, כְּשֶׁיָּצָא מִשִּׁוּוּיוֹ נִרְאֶה אֶל אֵיזֶה צַד נָטָה וְיָצָא, וְנַעֲמֹד כְּנֶגְדּוֹ בְּהֶפְכּוֹ, עַד שֶׁיָּשׁוּב אֶל הַשִּׁוּוּי. וּכְשֶׁיִּשְׁתַּוֶּה, נְסַלֵּק יָדֵינוּ מִן הַהִפּוּךְ וְנָשׁוּב לַעֲשׂוֹת לוֹ מַה שֶּׁיַּעֲמִידֵהוּ עַל שִׁוּוּיוֹ – כֵּן נַעֲשֶׂה בַּמִּידּוֹת בְּשָּׁוֶה. וְהַמָּשָׁל בּוֹ: כְּשֶׁנִּרְאֶה אָדָם שֶׁהָיְיתָה לּוֹ תְּכוּנָה בְּנַפְשׁוֹ וְחִסֵּר בָּה נַפְשׁוֹ מִכָּל טוֹבָה לְרֹב הַכִּילוּת [=קמצנות]… וּכְשֶׁנִּרְצֶה לְרַפֹּאוֹת זֶה הֶחֳלִי, לֹא נְצַוֵּוהוּ לְהַרְגִּיל בִּנְדִיבוּת… אֲבָל [=אלא] צָרִיךְ שֶׁנְּבִיאֵהוּ לְפַזֵּר, וְיִכְפֹּול מַעֲשֵׂה הַפִּזּוּר פַּעַם אַחַר פַּעַם פְּעָמִים רַבּוֹת, עַד שֶׁתָּסוּר מִנַּפְשׁוֹ הַתְּכוּנָה הַמְחַיֶּיבֶת לְכִילוּת, וְיִהְיֶה קָרוֹב לְהַגִּיעַ אֶל תְּכוּנַת הַפִּזּוּר'                                                                         [רמב"ם, '8 פרקים', ד']
  3. '… מאותו יום אני חוזר בתשובה. ובכל יום רואה אני את פניי במראה ובוכה אני לפני הקב"ה… על אותו חטא, ובדמעות ההן רוחץ אני את פניי'             [זהר, תרגום]
  4. 'הָאָדָם אֵינוֹ רוֹאֶה עַד הֵיכָן הַפְּגָם מַגִּיעַ אִם עָבַר עֲבֵרָה, וְהַצַּדִּיק רוֹאֶה… "נָתַן עֵינָיו בּוֹ" – כְּלוֹמַר שֶׁיִּהְיֶה רוֹאֶה בְּעֵינֵיהֶם שֶׁל צַדִּיקִים, "וְנַעֲשָׂה גַּל שֶׁל עֲצָמוֹת" – "גַּל" מִלְּשׁוֹן "הִתְגַּלּוּת", וַ"עֲצָמוֹת" מִלְּשׁוֹן – "עוֹצֶם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע", דְּהַיְנוּ [=כלומר] שֶׁהוּא רוֹאֶה מַה שֶּׁפָּגַם, שֶׁהָיָה נִסְתָּר מִמֶּנּוּ מִקּדֶם. וְאֵין ענֶשׁ גָּדוֹל מִזֶּה, כְּשֶׁאָדָם רוֹאֶה מַה שֶּׁפָּגַם'       [ר' נחמן, 'ליקוטי מוהר"ן', א, צ"ח]
  5. 'במידה שהנפש מכרת את הדברים כהכרחיים, בה במידה גדולה שליטתה בהיפעלות, או היא נפעלת על ידן במידה פחותה', 'כל זמן שאין אנו אחוזים היפעלות המתנגדות לטבענו, יש ברשותנו לסדר ולקשר את ההיפעלויות הגופניות לפי הסדר שבשכל'             [ברוך שפינוזה]
  6. 'חייב האדם לדעת תחילה את עצמו לפני שידע משהו אחר. אך ורק אחרי שהאדם הבין את פנימיותו והכיר את דרכו – יוכל להגיע לחיי שלוה ומשמעות עמוקה'   [סרן קירקגור]
  7. 'חסידים ראשונים, 9 שעות היו בטלים מלימודם למלאכת ההתבודדות והדבקות ומדמים אור שכינה שעל ראשיהן כאילו מתפשט סביבם והם בתוך האור יושבים… ואז הם רועדים בטבע ושמחים על אותה רעדה'          [ספר 'חרדים' לר' אליעזר אזיקרי, מחבר הפיוט 'ידיד נפש']
  8. 'אתמול הייתי חכם, אז רציתי לשנות את העולם. היום אני נבון, אז החלטתי לשנות את עצמי'

[מולאנא ג'לאל א-דין מוחמד רוּמי, משורר פרסי, סוּפי]

לקריאה נוספת -

בכל דור ודור

11.04.2024

הסוד של הקטע המקופח ביותר בהגדה 

11.04.2024

עושי הפסח בתנ"ך 

11.04.2024

חזרה לכל המאמרים בנושא פסח

שיתוף המאמר -