שיתוף ילדים בתפילה ובבית הכנסת – (הרבנית חני פרנק והרב מישאל ציון)

הלכות ולימוד תורה | חברה וקהילה

שיתוף המאמר -

(הרבנית חני פרנק והרב מישאל ציון)

אם תחפשו בגוגל את המילים "מה עושים ילדים בבית הכנסת?" תמצאו כמעט שני מיליון תוצאות.

שו"תים הלכתיים שעוסקים במותר ובאסור, מאמרים בנושא הגיל המתאים להבאת ילדים לבית הכנסת, ואפילו שכירת מפעילים לילדים בשעות התפילה (בעיקר בקהילות בחו"ל).

מנעד הדעות בשאלה האם נכון להביא ילדים לבית כנסת הוא רחב. יש שאוסרים לחלוטין להביא תינוקות וילדים קטנים שאינם יודעים להתפלל לבית הכנסת, מכיוון שהם עלולים להפריע למתפללים ולסדר התפילה. לעומתם, יש המעודדים הבאת ילדים לבית הכנסת, על אף שאינם מתפללים, כדי שיספגו את אווירת התפילה.

לרגל יום המשפחה החל ביום ראשון, רבני ורבניות בית הלל מציעים רעיונות לשיתוף ילדים בתפילה ומקומם בבית הכנסת.

לחלק את אופן שילובם של הילדים לרמות שונות – כדי שהילדים יתחנכו להיות לצד הוריהם בתפילה, וכדי שיהיו חלק ממשי ממנה, חשוב לכבד את היכולות השונות של ילדים בגילאים שונים. ההתייחסות השונה לכל שכבת גיל תאפשר לילדים להרגיש שיש ״אופק״ לגדילה ואתגר. בנוסף, צריך לזכור שכמו המבוגרים, גם הילדים באים ל״בית הכנסת״ ולא רק ל״בית תפילה״, והם מבקשים להתכנס עם חבריהם למשחקי הכדורגל והגומי…

הובלת התפילה כקבוצה – ניתן לתת לילדים ולילדות להוביל מהבימה את המעטפת של הכנסת והוצאת ספר התורה. לפני הקריאה ילדי הגן יובילו את "אנעים זמירות" ו"שיר של יום", לא כמופע יחיד אלא בשיתוף קבוצתי. לאחר הקריאה ילדי היסודי יובילו את "תפילה לשלום המדינה", "אשרי" ו״ימלוך״. ניתן גם לשתף את ילדי היסודי בתפילת ליל שבת, הן כמובילי קבלת שבת (ביחיד או בקבוצה) והן באמירת פרק "במה מדליקין" בסיום קבלת השבת, כאשר מכינים מראש כרטיסים עם המשניות כסדרן וכל ילד מקבל משנה לקרוא בקול רם. לכל התפקידים הללו ניתן למנות גבאי ילד, שיהיה אחראי לגשת לילדים מראש ולוודא מי מבצע איזה תפקיד.

חידונים ופעילויות נושאי פרסים – פעילות אשר בחלקה הראשון כל הורה וילד לומדים יחד את הפרק של אותו שבוע מפרקי אבות, פרשת שבוע וכדו', ובחלקה השני מתקיים חידון על החומר הנלמד. מומלץ לפרסם את אופי הפרסים לקראת האירוע ושהפרסים יהיו במקום הפעילות, וכשילד זוכה הוא יקבל את הפרס שלו מיד, לעיני כל הילדים. מדי תקופה כדאי גם לערוך הגרלה גדולה יותר, ולוודא שכל אחד מהילדים זוכה לפחות בפרס קטן.

פרויקט 'מתמידות שבתות בבוקר' – בנות בית ספר יסודי שמגיעות בשבת בבוקר לתפילה בציבור יקבלו כרטיסים שמזכים אותן בפרסים. לכל בת שתגיע לתפילה תוצמד בת בוגרת שתלווה אותה בתפילה ותעזור לה להתמצא בה. בזכות הליווי הבנות ירגישו "בעניינים" ובאופן טבעי הדבר יחבר אותן לתפילה בבית הכנסת. כדי לעודד את הבנות אפשר לקנות חומשים עם תפילות שבת מיוחדים לפרויקט או חומש אישי לכל בת. בסוף התפילה כל בת שהשתתפה בפרויקט מקבלת כרטיס, ובכל פעם כאשר מתחילים לקרוא חומש חדש בקריאת התורה ייערך "קידוש" למתמידות בו הן יכינו דברי תורה שיאמרו בקידוש ויחולקו להן פרסים. לעיתים אפילו עצם קיום ה'קידוש' יכול להספיק, והפרסים יחולקו מדי תקופה ארוכה יותר.

יצירת עניין בהקשבה לקריאה בתורה – כדי ליצור עניין לילדים בזמן הקריאה בתורה, אפשר לחוד חידה מפרשת השבוע לילדי היסודי, החטיבה והתיכון, שכוללת שאלות שמעודדות את הילדים להישאר ולהקשיב לפרשה. את התשובות וכרטיסיות הפרס כדאי לחלק לילדי היסודי אחרי עליית "שלישי", כך שהציפייה להם ברורה וקצרה. לילדי החטיבה, הבוגרים יותר, ניתן לחלק בהפטרה.

שיתוף בני הנוער – להקפיד שמספר עליות בכל שבת יקבלו בני נוער. לשם כך כדאי למנות 'גבאי נוער' שאחראי על החלוקה. כמו כן, כדי לחבר את הנוער לבית הכנסת מומלץ לציין גם אירועי החיים של הנוער והצעירים – רישיון, גיוס לשירות צבאי או לאומי, יציאה לישיבה או למדרשה, וכו׳.

ההמלצות נתנו על ידי הרבנית חני פרנק והרב מישאל ציון, חברי ארגון רבני ורבניות בית הלל.

לקריאה נוספת -

קבלת מצוות בגיור

03.06.2024

יחס חז"ל לגיורה של רות

02.06.2024

זהות יהודית וגיור מול אתגרי השעה

26.05.2024

חזרה לכל המאמרים בנושא הלכות ולימוד תורה | חברה וקהילה

שיתוף המאמר -