צום ביום כיפור בהיריון, למה ללכת עד הקצה?

ימים נוראים | צום ותענית

שיתוף המאמר -

השאלה 

שלום וברכה!
אני בתחילת השליש השני להריון ב"ה, התייעצתי עם רופאת נשים לגבי צום ביום כיפור והיא אמרה נחרצות לא לצום ולשתות לשיעורים. אני מרגישה סה"כ טוב, למעט בחילות ועייפות.
משיטוט באינטרנט כל מה שאני רואה זה שאם אין מצב חירום או מצב רפואי בעייתי, צריך לצום עד שמרגישים לא טוב. שאלתי היא כזאת:
1. למה ההלכה גורמת לנו "ללכת לקצה"? הריון זה דבר רגיש ועדין, למה להגיע למצב שמרגישים לא טוב?
2. למי אני אמורה להקשיב במצב הזה? לדעה הנחרצת של כל השו"תים ברשת שאומרים לצום ללא כל התלבטות, או לדעה הנחרצת של הרופאה?
תודה רבה!

התשובה 

שלום וברכה.

טוב מאוד שאת פונה לבירור לפני הצום. כך מתאפשרת התארגנות נינוחה ומדוייקת – וגם אפשר לשאול יותר ולברר.

אפתח משאלתך השנייה – למי עלייך להקשיב? לרופאה או לשו"תים באינטרנט:

כדי לדעת כיצד לנהוג בצום צריך לקבל חוות דעת רפואית. כאשר הרופא/ה יראי שמיים ומכירים את חשיבות הצום, ניתן לסמוך על קביעתם. כך גם ביחס לרופאים שאינם דתיים אבל מבינים את חשיבות הצום.

תשובות כלליות באינטרנט אינן יכולות להוות תחליף לבירור מצבך הרפואי. לא אם הן תומכות נחרצות בשתייה לשיעורין ולא אם הם תומכות נחרצות בצום!

לכן, אם הרופאה המטפלת בך עומדת בקריטריונים של אדם המבין מהו צום יום כיפור ודאי שעליך להקשיב לה.

ומכאן לשאלתך הראשונה – צום יום כיפור בהריון:

ההלכה אינה גורמת לנו ללכת ל"קצה" בנושא הצום  אבל כן דורשת מאיתנו לעשות את המקסימום האפשרי באופן זהיר. ההתאמצות ביום הכיפורים נובעת מחומרת האיסור לאכול ביום הזה "וכל הנפש אשר לא תעונה ביום ההוא ונכרתה מעמיה וגו' כי יום כפורים הוא לכפר עליכם" (ויקרא כ"ג ל"ב) . צריך לזכור שגם אנשים שאינם בהריון עשויים להרגיש חלשים מהצום וגם לחוש מעט לא טוב. אך יחד עם זאת, אדם צריך להכיר את עצמו ואת גופו ולא להגיע למצב של סכנה. בהלכות חולה ביום כיפור ניתן לראות את הזהירות שההלכה נוקטת וההתייחסות לקולא במקרי ספק, כדי שלא להגיע אפילו למקום של ספק סכנה. (שולחן ערוך או"ח סימן תריח)

 במקרה שלך הרופאה אמרה שאת צריכה לשתות לשיעורין אולם אם הרופאה הייתה  אומרת שאת יכולה לצום היא בעצם אומרת שאת כמו אדם רגיל שהצום יחלישו אבל אין בו סכנה לך או לעובר. עליך כמובן להיות במנוחה, ואם יש צורך במנוחה מוחלטת.

לכן אישה בהריון שצמה צריכה כמו כל אדם חלש לדאוג לכך שתוכל באמת לנוח במהלך הצום ולהימנע מהליכה לבית הכנסת או טיפול בילדים. כמו כן עליה ללמוד ולהתייעץ לפני הצום זאת כיוון שמבחינה הלכתית ורפואית אם יש שינוי במצב עליה להתחיל לשתות לשיעורין או להפסיק את הצום לגמרי לפי ההנחיות. 

אשוב ואדגיש מבחינה הלכתית אסור להגיע לקצה. לכן כל אדם או אישה בהריון שחוות הדעת הרפואית לגביהם היא שיש להימנע מצום לכתחילה צריכים להישמע לה. 

סיכום

כדי להיות מוכנה לצום על כל אישה בהריון לברר את מצבה מראש. במקרה שלך עלייך להישמע להוראות הרופאה ולשתות לשיעורין. אישה בהריון תקין ורגיל שלא קבלה הגבלה מהרופאה עליה להכין מראש שתיה לשיעורין (כפי שמפורט להלן) וגם להקשיב לגוף שלה כדי שתדע להפסיק את הצום במקרה הצורך. לכן כדי להיערך נכון לצום חשובה מאוד שיחה אישית עם רב או רבנית כדי לראות מה המצב האישי שלך ולוודא שאת יודעת כיצד לפעול.

מאחר שפנית אלינו בכתב ושאלת שאלה עקרונית על הצום אני כותבת הנחיות כלליות. מי שלא הולכת לשיחה אישית עם רב או רבנית יכולה להיעזר בהנחיות המצורפות כאן. על כל אישה שצמה לשים לב לגוף ולהימנע מסיכונים. כל אישה שצמה צריכה לזכור שכשם שהיא מתחילה לצום גם עליך להיות מוכנה להפסיק את הצום. אם לאחר קריאת ההוראות יש עדיין ספק איך לקבל החלטה לשינוי במהלך הצום צריך להתייעץ בעל פה עם רב או רבנית כדי שיוכלו לברר ולהדריך. חשוב שכל אישה תגיע למצב בו ברור לה כיצד לפעול במהלך הצום.  

הנחיות כלליות לגבי צום יום הכיפורים להריון תקין

  • מאחר שהצום הוא אתגר גופני– אדם חלש צריך להכין את גופו לצום באכילה ושתיה לפניו (פירוט במסמך המצורף) וגם להישאר בבית לנוח במזגן. 
  • הצום גובר על תפילה בציבור וגם על טיפול בילדים (בן הזוג או אדם בריא אחר צריך לשאת בנטל זה ולכן ההנחיה גם לבן הזוג היא לא להיות בבית הכנסת אלא לקחת את האחריות על הטיפול בילדים נוספים אם ישנם).
  • יש להערך מראש לשתיה לשיעורין לפי ההנחיות המצורפות.

אני מצרפת את ההנחיות של הרב מאיר נהוראי לנשות הקהילה שלו בהן מפורטות מספר נקודות שהעלתי.

שתהיה שנה טובה ומבורכת,

הריון בריא ולידה טובה בעזרת ה'.

יעל

הרבנית יעל שמעוני היא רמ"ת וסגנית בישיבת דרישה בראש צורים וחברת צוות הניהול של שו"ת משיבת נפש

הוראות לאשה בהריון תקין ורגיל ביום הכיפורים

כל זמן שמדובר בהריון סדיר ללא כל בעיות, וכל זמן שאת מרגישה בטוב הרי שאת חייבת לצום. ושתי המלצות חשובות:

  1. לשתות הרבה לפני יום הכיפורים במיוחד מיץ ענבים ולאכול ענבים.
  2.  במהלך יום הכיפורים יש לנוח בבית, לשכב במיטה. יש להוריד ממך את עול הטיפול של הילדים במיוחד בשעות הקשות של הצום. הצום הוא מהתורה ותפילה במנין הוא מדרבנן. לכן, חשובה התענית שלך יותר מתפילה במנין שלך או של בעלך. 

ברגע שאת מרגישה סחרחורת או הרגשת חולשה מעבר לחולשה של הריון וצום, הקאה ובחילות עליך להתחיל לשתות נוזל מזין (כמו מיץ ענבים) לפי שעורים. להלן ההוראות:

    1. לגבי שתיה אנו נוהגים לשתות פחות משעור שהלכתית זה קל יותר.
    2. שתיה לשעורים היא "פחות מלוא לוגמיו" דהיינו מכניסים מים לצד אחד של הפה עד שכל הצד מלא במים. פולטים לתוך בקבוק מדידה (כמו בקבוק של תינוק) זה שעור מלוא לוגמיו (אצל אדם ממוצע זה 40 CC)  כדאי למדוד בכל מקרה לפני יום הכיפורים. 
    3. במהלך היום אתה שותה פחות משעור זה (אם יצא 40 cc לשתות פחות משעור זה) כל 9 – 10  דקות. כך את שותה פחות משעור אבל בסך הכל במשך היום את שותה כמות מרובה. במידה ואת זקוקה ליותר הרי שאת  רשאית לשתות כל 5 דק' .
  • במקרה של סכנת התייבשות או צירים שאת משערת הנם צירי לידה (בניגוד לצירים מדומים), או ירידת מים או דימום עליך לשתות כרגיל.
  1. במידה ויש צורך  באכילה השעור הוא 30 גרם כל עשר דק' ויש שמודדים לפי נפח דהיינו דוחסים את האוכל לתוך 30 סמ"ק. לכן, טוב למדוד לפני כן כדי לדעת בדיוק.

לסיכום: במקרה של הריון רגיל רוב רובם של הנשים עוברות את הצום ללא בעיה ואין לחשוש. כל ההוראות שכתבתי מיועדות לשעת הצורך על מנת שלא נסכן חלילה את העובר או האשה. חשוב מאד לזכור כשם שנכון להתחיל את הצום כך חשוב להפסיק את הצום כאשר התחלת להרגיש את התחושות כפי שפרטתי במסמך. 

לקריאה נוספת -

צום מעוברות ביום הכיפורים – פסיקת הלכה על פי מציאות זמננו- הרבנית חנה אדלר לזרוביץ

09.09.2021

בין פורמליזם למהותנות – הצעה למתווה מאוזן להלכות אבלות בתשעת הימים בימינו | הרב יצחק קלימן

03.05.2021

רוגז ועין טובה – הצום הנחבא (י' בטבת) – הרבנית רחל ויינשטיין

29.01.2021

חזרה לכל המאמרים בנושא ימים נוראים | צום ותענית

שיתוף המאמר -

החברה הישראלית זקוקה לנו.
אנחנו זקוקים לך.

בימי מלחמה ואתגרים מבית ומחוץ, עם ישראל צריך חיבור לשורשים, אחדות והקשבה. רבני ורבניות בית הלל משמיעים קול יהודי יחודי וחשוב שמחזק את החברה הישראלית.

תרמו פדיון כפרות לבית הלל!
לתיקון בתחום ההנהגה הרבנית, לחיזוק החוסן הקהילתי, לתמיכה בחיילות דתיות, ליצירה תורנית רלוונטית ועוד ועוד.

כל תרומה חשובה.